Tradičné kachľové pecne na Slovensku
Na území Slovenska sa stretli rôzne kultúry. Pod ich vplyvom, ako aj pod vplyvom miestnych podmienok, vznikli rozličné spôsoby vykurovania a stavby pecí. Územie Slovenska možno rozdeliť na oblasti, pre ktoré sú charakteristické rozličné typy vykurovacích zariadení: Záhorie, Podunajská rovina na južnom Slovensku, horské oblasti stredného Slovenska, juhovýchodná časť Slovenska a východné Slovensko. Vyhranené štýly však nemožno určiť jednoznačne.
Murované piecky a kozuby
S vývojom pecí neodmyslitelne súvisia aj sociálne podmienky. Postupné vzmáhanie sa strednej vrstvy obyvateľstva spôsobilo odklon od využívania jednoduchých miestne dostupných materiálov. ako boli hlina a kameň, a na scéne sa objavili drahšie materiály, ako napriklad kachlice & liatinové súčiastky vyrobené vo fabrike. Približne okolo roku 1900 začali murované piecky a kozuby v chalupách rýchlo nahrádzať sporáky či kachľové pece, prípadne hotové liatinové piecky. S rýchlym rozvojom miest sa vyvinula aj izbová kachľová pec. V kuchyni sa vyčlenil priestor na úsporný varič – sporák.
Sieňová sálová pec, akú poznáme z alpského domu, sa u nás nerozvinula. Jednoduchší a menší slovenský gazdovský dom ju nepotreboval. Vývoj bývania sa aj na vidieku pohol smerom k mestskému bytu s oddelenými izbami.
Malé kachliarstva používali vzory obľúbené v tej-ktorej oblasti. Aj vzhľad pecí podliehal miestnym zvyklostiam. Do umelecko- remeselného vývoja kachliarstva v regiónoch sa výrazne zapísali viaceré kachliarske firmy, napriklad Langenthal Bratislava – Pozsony, ktorá vyrábala do roku 1920. prešovské kachliarstvo Nép bank, viacero drobných podnikov v Novej Bani, odkiaľ pochádzali kachle až do roku 1948, modranská majolika, kachliarsko-hrnčiarske dielne v Košolnej, ktoré fungovali približne do roku 1930. Mnohé regionálne kachliarstva upadli do zabudnutia. napriek tomu, že sa múzeá snažili zozbierať kachlice a ďalšie roztrúsené artefakty. Celkový vzhľad pecí z minulosti a principy ich fungovania teda čakajú na svoje znovuobjavenie.
Pec v kaštieli
Dodnes sa zachovali pece tohto typu. Pec sa obsluhovala cez komín (1) Dverami (2), najčaste z chodby či inej miestnosti, sa vchádzalo do priestoru komína (3). Prikladalo sa cez malé dvierka (4) do spaľovacieho kovaného železného koša (5), ktorý chráni plášť pece pred kontaktom s horiacimi veľkými kusmi dreva. V dolnej časti bol plášť mohutný s hrubou hlinenou výmazovkou (6). Dym stúpal v priestore pece (7) a odovzdával teplo. Po ochladení klesal a cez malý otvor (8) nad dvierkami sa odsával do komína(1). Pec bola spojená s komínom murovaným alebo keramickým spojovación telesom – krčkom (9) Zvyčajne stála na nožičkách (10). Vyhrievala aj svojím dnom, preto musela byť spravidla drevená podlaha chránená pred účinkami tepla. Skromnejšie kusy stáli na podmurovke. Pec možo definovať ako jednopriestorovú alebo s jedným slepým tahom. Podobné kusy nájdeme aj v meštianskych domoch s bytmi alebo vo vidieckych domoch. Po roku 1850 sa začali tieto pece prestavovať na úspornejlše-ťahové pece s obsluhou z miestnosti.
Romantická napodobenina goticko-renesančnej pece. Signovaná: Viedeň, 1905. Pec je zosúladená so staronemeckým romantizujúcim interiérom. Konštrukcia je moderná, s roštom. Autor pec odľahčil a napodobnil vzhľad prapôvodných pecí.
Staré a nové kachlice
Kachlica je základný stavebný prvok klasickej kachľovej pece. Pec je postavená z kachlíc. Novšie konštrukcie používajú aj pece obložené kachlicami. V minulosti sa kachlice vyrábali ručne. Základný materiál bola hlina. Tú majstri miesili ručne, potom kachlice vypaľovali v peci, v ktorej sa kúrilo drevom. Tento spôsob mal, samozrejme, svoje nedostatky – nerovnaká teplota výpalu, kachlice nemali presné rozmery, bývali mierne pokrivené a aj samotná výroba glazúr nebola štandardná a odtiene výrobných šarží neboli rovnaké. Ornament na kachlici teda nebol samoúčelný – pomáhal prekryť nerovnosti a zlepšiť priľnavosť glazúr.
Ručná výroba a masovo vyrábané kachlice
Kachlice niesli pečať ručnej výroby. na ktorú sa podpísali náhodné vplyvy ohňa vznikajúce pri výpale Napriek tomu mala takáto pec. postavená z ručne vyrobených kachlíc, vnútorný náboj, voňala remeslom, prácou, človečinou. (Aj dnes platí, že pri pohľade 2 diaľky ju vnímame ako celok, jeden kus. Až keď k nej podídeme bližšie, objavime detaily ornamentu. Pri ešte bližlom pohľade môžeme sledovať hru, kresbu, štruktúry a linie glazúr.) Vzory a ornamenty kachľových pecí často zobrazovali Stylizované prírodné prvky, mnohé z nich stvárňovali aj hlbšie myšlienky a svojím obsahom sa vyrovnali iným výtvarným dielam. Dnešné kachlice sa stali masovým výrobkom. Výrobcovia sa namiesto tvarovania, štylizácie a dizajnu vyžívajú v presnosti. Používajú hliny so stabilnými vlastnosťami a krycie glazúry. To umožňuje vyrobiť presn výrobok, ktorým sa napodobňujú iné materiály, napríklad kamene, kovy, plasty. Na prvý pohľad sa moderná kachlica často podobá plastovej či kovovej. Moderné kompozitné hliny umožňujú sériovo vyrábať veľkorozmerné kusy. Masovo vyrábané kachlice prešli na štvorcový formát 22 x 22 cm. Štvorec je uzavretý a dokončený geometrický útvar. Vyjadruje stabilitu, uzavretost, ukončenie procesu. Viac štvorcov spolu vytvára ďalší stabilný útvar. Vyjadrujú kompozične ukončený proces Staršie typy kachlíc mali obdĺžnikový tvar. Obdĺžnik nesie v sebe napätie pohybu a vývoja. Pri pohľade naň v nás podvedome vzniká otázka. ktorým smerom sa pohne jeho tvar. Sploští sa alebo narastie?
Nerozoznávame drobné detaily, zostáva iba kompaktná plocha
Už starí Gréci poznali teóriu zlatého rezu, ktorý nepoužíva štvorec, ale mierny obdĺžnik. Predmety vyhotovené podľa teórií zlatého rezu sú vedome či podvedome príjemnejšie na pohľad či precítenie. Pec zložená z obdĺžnikových kachlíc môže byť opticky širšia či vyššia. Pomocouυ takýchto kachlíc sa dá mohutná konštrukcia a hmota pece zoštíhliť. Tento poznatok sa dokonale využíval pri stavbe secesných pecí. Staršie glazúry neboli úplne krycie. Podklad mierne presvital, bolo vidieť štruktúru hliny. Vysoký lesk a transparentnosť dokázali mohutnú pec opticky zmenšiť, pretože lesky a odrazy dokážu oko oklamať. Vďaka lesku oko nedokáže zachytiť a poňať plný tvar, preto sa veľký, ale lesklý predmet javí ako opticky ľahší a menší. Moderná architektúra využíva tento efekt. Sklené fasády sa nám nezdajú mohutné a ťažké. Dnes preferované úplne krycie glazúry, ktoré nie sú veľmi lesklé, môžu niekedy vytvoriť opačný efekt. Pec zväčšujú, zjednocujú do veľkej hmoty. Keď k nej podídeme, už nerozoznávame drobné detaily, zostáva iba kompaktná plocha. Moderné keramické kusy určené pre masovú výrobu si berú inšpiráciu z iných materiálov. Podvedome na peci očakávame hlinu a vidíme kovy. Umožňuje to technológia výroby. Niekedy sa však dizajnéri nechajú uniesť možnosťami technológie a samotný výrobok sa vzdaluje pôvodnému zámeru. Situáciu by sme mohli prirovnať k tvarovaniu umelých hmôt. Spočiatku umelé hmoty napodobňovali iné materiály, napríklad drevo. Dlho trvalo, kým dizajn umelých hmôt našiel vlastnú cestu. Vplyvom nových technológií, materiálov i globalizácie kultúry bývania nás čaká nové hladanie aj v dizajne pecí.
Secesná pec
Táto pec pochádza z obdobia okolo roku 1907. Krásne dárny v dlhých róbach, Gustav Klimt a jeho zlatý bozk… la belle époque. Secesia doznela a dožila ešte v štýle art deco. V rovnakom období sa objavil kubizmus, ktorý sa u nás udržal až do nástupu moderny. Možno namietať, že táto pec je prezdobená, gýčová. Ozdoby, ornamenty, členitosť majú svoje opodstatnenie. V dolnej, soklovej časti je nasypaný piesok, aby chránil drevenú podlahu pred teplom a možným požiarom. Sokel zvýrazňuje tiaž pece. Pec sa vplyvom tepla rozťahuje – dilatuje. Malá hranka umožní hladké kĺzanie dvoch rozlične tepelne namáhaných objemových častí. Ohnisková časť má hrubší plášť a je zákonite väčšia. Je ukončená strednou rímsou. Už starí Gréci používali rímsu, aby oko upozomili na zmenu tvaru. Po rímse nasleduje teleso s ťahmi – odovzdávajú teplo rýchlejšie a nepotrebujú hrubý plášť. Kachlice sú zdobené. Tu ornament nie je zločin. Je potrebný. Kachlice sa vyrábali ručne, pri pálení sa pokrivili, glazúra stiekla. Keby sa to udialo na hladkej ploche alebo na kuse, ktorý chce byť rovný a presný, bol by to v istom ponímaní chybný kus. Ornament a členenie zvýraznili oheň a technologický proces vypaľovania keramiky. Tak, ako dáma si opticky predĺži nižšiu postavu dlhou sukňou, tu sa nedokonalosť ornamentom premenila na zámer. Pec je postavená z malých kachlíc, lebo tie umožňujú rozniesť pnutia dilatácií do škár. Prípadné trhliny ostávajú v škárach a nepoškodia kachlice.
K tomu ešte pridajme vtedajšie technické možnosti. Všetko sa robilo ručne a ručne sa aj nosil materiál. Kusy mohli byť len také veľké, aby ich mohol prenášať jeden človek. Na tejto peci nie je rozpor medzi výrazom, tvarom a možnosťami ktoré mali. Naopak, jej tvorcovia možno trochu tie možnosti predbehli. V tom je umenie či umelecké remeslo: je o krok dopredu pred bežnou technológiou a tá ho musí dobiehať….
Zdroj: Vladimír Institoris, kozuby a pece, môjdom, Bratislava 2008